Hjelper Infrarød Sauna Mot Anspente Muskler?

Hjelper Infrarød Sauna Mot Anspente Muskler?

Sliter du med anspente muskler enten det kommer av trening eller stress? Infrarød sauna kan hjelpe musklene med å slappe av ved å øke blodstrømmen og varmen i kroppen. 

Om du nylig har startet å trene eller om du pusher kroppen hardt på treningssenteret så har du mest sannsynlig opplevd såre muskler. Dette skaper ubehag og musklene blir stive som igjen gjør det vanskelig å komme seg på trening igjen de neste dagene. 

En studie fra Clinical Reumatology viser at høy varme fra blant annet infrarød badstu bidrar med å lindre ømme muskler og øker blodsirkulasjonen i kroppen. Det som skjer er at blodårene utvider seg og hjertet akselerere hastigheten den pumper blod i. 

Infrarød badstu er behjelpelig med å takle smerter og ømhet i musklene. Dette skyldes den høye varmen som bidrar til å øke blodsirkulasjonen. Økt blodsirkulasjon betyr at hjertet pumper blod raskere og blodet transporteres smidigere i kroppen. Det ømme og slitne muskelvevet får tilført oksygen og næringsrikt blod. Dette hjelper med å reparere ømheten og bidrar med å skape mobilitet, fleksibilitet og større bevegelsesområde for den muskelen.

dame tøyer ut klar for infrarød badstu med rehab sauna

Hvor lang tid tar det før en muskel er frisk igjen?
Mens du trener bryter kroppen ned muskelfibre som igjen bygger seg opp etter 24-48 timer. Det er ofte dette som skaper ubehag og ømhet i musklene. Man kjenner ofte først smertene når kroppen er kjølet ned eller når man har vært inaktiv i en periode, f.eks når vi sover. 

Det er her infrarød varme kan hjelpe! 

Det er viktig å drikke rikelig med vann gjennom dagen. Både før, under og etter en treningsøkt. Det er også anbefalt å tøye ut etter hver treningsøkt for å strekke ut musklene du nettopp har trukket sammen. 

Med Rehab Sauna kan du varme opp kroppen etter trening og la musklene slappe av. Dette gir musklene rom og tid til å strekke seg ut igjen. Du forkorter restitusjonstiden og du øker sjansen for å fortsette treningsplanen din uten hindringer av ømme muskler.

Så det vi anbefaler er:

  • Drikk rikelig med vann gjennom hele dagen
  • Tøy ut før og etter trening
  • Bruk Rehab Sauna etter trening regelmessig
    Nybegynner (15-25 min økter), Erfaren (30-45 min økter)
  • Tøy lett ut etter sauna-økten

Hvor mye restitusjonstiden vil forkortes er vanskelig å si da det er forskjellig fra kropp til kropp. Det er viktig å tenke på at noen personer tilpasse seg varmen raskere, mens andre kanskje trenger noen sauna-økter for klargjør kroppen for den endringen.

Finn den rette Rehab Saunaen for deg her.